7 Juni

Ja den 7 juni är det dags, min första röstning.
Men vad är det man röstar för och på?
Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte har den minsta aning om varför vi röstar! Jag vet att vi ska rösta på de olika partierna, men varför röstar vi på dem? Det är ju inte precis som om vi ska välja nytt styre i regeringen, så varför ska vi rösta på dessa partier den 7 Juni?

Att hitta ren konkret info om detta var inte lätt, men hittade en sida på nätet. Där stod en massa info om valet, och jag hittade bland annat denna text som beskrev en bok man kunde köpa eller ladda ner.

"I juni 2009 är det val till Europaparlamentet i alla EU:s medlemsländer. I Sverige sker valet söndagen den 7 juni. Då röstar vi om vilka ledamöter som ska representera de svenska väljarna. Här kan du läsa om vad Europaparlamentet har för uppgifter, hur de valda ledamöterna kan påverka EU och hur valet går till."

Så om jag förståt rätt så ska vi rösta fram de partiet vi vill ska representera Sverige i EU. Det partiet som får flest röster får flest platser, alltså väldigt likt regeringsröstningens utgång.

Man ska alltså rösta på det partiet som tar upp de frågar man själv anser att EU borde ta upp och diskutera! Okej inte så svårt, eller? Hur ska man nu kunna välja parti att rösta på? Vem tar upp de frågor man själv vill ställa?

Ja det får jag nog leta upp till nästa inlägg


Bilden är tagen från nätet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0